ارزیابی عملکرد سناریوهای کاهش نشر آلاینده‌های بخش ترافیکی در کلانشهر تهران در دوره‌های مختلف زمانی
عنوان دوره: هجدهمین کنفرانس ژئوفیزیک ایران
نویسندگان
1دانشکده علوم و فنون دریایی و جوی- دانشگاه هرمزگان- بندرعباس-ایران
2دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان
3پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست، دانشگاه تهران
چکیده
در این مطالعه با استفاده از مدل انتشار وسایل نقلیه IVE و سامانه شبیه‌سازی WRF/SMOKE/CMAQ، اثرات دو سناریوی کنترل انتشار ترافیکی RES (Refining Equipment Scenario) و FUS (Fleet Upgrade Scenario) بر میانگین غلظت ماهانه دو آلاینده CO و NO2 برای ژانویه 2018، 2023 و 2028، نسبت به سناریوی ادامه روند کنونی (BAU) ارزیابی شد. نتایج شبیه سازی نشان داد، بیشینه غلظت سطحی میانگین ماهانه CO و NO2 در شبکه دامنه مورد بررسی به ترتیب در سال 2018 (%31 و %5/2)، (%53 و %6/5) و (%54 و %2/6) در سناریو RES نسبت به BAU کاهش می یابد، و در سناریو FUS این میزان کاهش در غلظت میانگین ماهانه CO و NO2 در سال‌های 2018، 2023 و 2028 به ترتیب (%18 و %8/1)، (%26، %3) و (%24 و %8/3) کمتر از سناریوی BAU می باشد.
کلیدواژه ها
 
Title
Performance evaluation of reduction scenarios on pollutant emissions in the Tehran metropolitan area in different time periods
Authors
amir mohammadiha, vahid Esfahanian
Abstract
In this study, the effects of two mobile source emission reduction scenarios of RES (Refining Equipment Scenario) and FUS (Fleet Upgrade Scenario) on the monthly average concentrations of CO and NO2 pollutants were compared with BAU scenario using the International Vehicle Model (IVE) and the WRF/SMOKE/CMAQ simulation system for January 2018, 2023 and 2028 emissions. Through simulations, over monthly average surface concentration urban area of CO and NO2, maximum monthly concentrations per domain grid, are decreased by (31%, 2.5%), (53 %, 5.6%) and (54%, 6.2%) in 2018, 2023 and 2028 under RES scenarios and under FUS scenarios, by (18%, 1.8%), (26%, 3%) and (24%, 3.8%) and in 2023 and 2028, respectively. On the other hand, the study of PM2.5 contaminant concentrations in critical weather conditions in January showed that the scenario of RES in 2028 could have the best effect in reducing the hourly concentration of this pollutant, and between 30 and 50 percent of the hourly concentration compared to the BAU scenario Reduce in this scenario.
Keywords
Mobile emission, Scenario analysis, International Vehicle Model (IVE), WRF/SMOKE/CMAQ, Tehran mega-city (TMC)